tirsdag den 15. maj 2012

Selvværd på Facebook

Jeg læste en meget interessant indlæg på kommunikationsforum her den anden dag, indlægget omhandlede om hvorvidt du havde et højt selvværd, det kan tilsyneladende måles ud fra din Facebookprofil, så jeg er i videnskabens navn ( dette skal selvfølgelig læses med et smil på læben) gået i gang med at teste mig selv, og jeg kan allerede afsløre at det (hvis man følger det her indlæg) ikke står for godt til med mit selvværd, faktisk er det helt i bund lige pt.


Mette Kim Witten som har skrevet indlægget kommer med et selvværdsbarometer man så kan analysere ud fra, det lyder sådan her:




Selvværdsbarometeret 
(1 = højt selvværd, 2 = god portion selvværd, 3 = mindre selvværd, 4 = lavt selvværd)

1. Du har et profilbillede, hvor de fleste tænker: ”Ejj et kikset billede, hvis jeg var ham/hende ville jeg skifte det ud”. Billedet er som regel ikke forberedt eller ’opstillet’, men viser et autentisk øjebliksbillede fra dit aktuelle liv. Du poserer ikke foran kameraet, og du uploader billedet uden at tænke på, om man kan se dine rynker.

2. Du har et billede, hvor du er i gang med en aktivitet, fx ude i naturen, til sport, fest el.lign. Du kan vælge både ansigts- og helfigur-billeder, og ofte laver du grimasser på fotoet, for at vise hvor sjov/utraditionel du er. Du er dog lidt forfængelig, så det er ikke alle billeder, der lægges på.

3. Du har som regel et godt foto fra en festlig begivenhed, hvor du havde gjort dig umage med makeup og hår. Billedet ligner dig egentlig ikke, som du ser ud til hverdag. Du kan også have et billede hvor du sidder sammen med dit barn, eller et billede fra din egen barndom eller skoletid.

4. Du har et profilbillede, hvor du ser rigtig godt ud, gerne et professionelt foto i s/h taget af en fotograf. Billedet er måske ikke helt nyt, men hvad gør det, når du ligner en model! Du kan også vælge at have et profilbillede UDEN dig på, fx en tegneseriefigur, dit kæledyr, en tekst el.lign. for at gemme dig bag en interesse eller holdning.

Jeg begyndte at se mine profilbilleder igennem, det billede jeg har lige nu, står til en 3'er, dog er det ikke professionelt lavet, men det er taget til en fest og jeg har masser makeup på, ergo må mit selvværd være næsten i bund, jeg kan se at jeg tidligere har haft profilbilleder med tegnede figurer og her må det heller ikke have stået for godt til og da lander jeg faktisk på en 4'er.

Efter at have gransket alle mine tidligere profilbilleder igennem må jeg konstatere at jeg aldrig kommer længere end en to'er, men der er håb forude for jeg kan jo bare tage et rigtig grimt billede af mig selv og ligge på Facebook og dermed kan sige at mit selvværd er helt i top.

Når alt spøg er til side, så syntes jeg det er en meget interessant artikel og den giver noget stof til eftertanke om hvordan brugerne på Facebook gerne vil fremstå og om hvordan man brander sig selv.
Jeg vil i øvrigt godt pointere at min profil på LinkedIn har et professionel billede taget ved en fotograf, om det har noget med mit selvværd at gøre eller om jeg gerne bare vil fremstå pæn og ordentlig over for en fremtidig arbejdsgiver ved jeg ikke, det kommer der et indlæg om en anden dag ;-)

Hvis du gerne vil læse hele artiklen på kommunikationsforum, så tryk her.

Hvor tror du pigen (som jeg gerne vil understrege ikke er mig) på billedet ligger på selvværdsbarometeret?





2 kommentarer:

  1. Ha Ha Ha, hvor det sjovt, jeg må hellere læse den artikel lidt nærmere, ærgerligt med selvværdet i øvrigt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er faktisk en rigtig spændende artikel som jeg kun kan anbefale :)

      Slet